نیکاب شیمی

09024805930
021-44482048

عیب یابی روی قلیایی

عناوین مطالبی که می آموزید

5/5 - (24 امتیاز)

سوال: ما دو خط بزرگ آبکاری روی قلیایی ثابت را به مدت 15 سال با مشکلات بسیار کمی راه اندازی کرده­ایم.

با این حال، در حال حاضر با مشکلاتی با سرعت­های بسیار پایین آبکاری، پوشش ضعیف  LCDو ظاهر مات (کدر و رگه دار) مواجه هستیم. ما هیچ تغییری در عملیات یا کارکنان خود ایجاد نکرده‌ایم، اما به دلیل این مسائل با نقص‌های عمده مواجه هستیم. چه چیزی می­تواند باعث بروز ناگهانی این مشکلات شود؟

جواب: یکی از رایج ترین مشکلات هنگام عیب یابی روی قلیایی، عدم تعادل براق کننده در محلول است. از آنجایی که شما به خوبی در آبکاری روی قلیایی مسلط هستید، می‌توانیم فرض کنیم که حمام خود را حداقل هر هفته از نظر سطوح روی و کاستیک و تست هول سل را برای بررسی ضخامت و نسبت آبکاری آنالیز می‌کنید. به عنوان یک قانون کلی عملیاتی، فلز روی شما باید بین 15-11 گرم بر لیتر، سود سوزآور شما حدود 18 گرم بر لیتر(برای آبکاری بارل کمی بیشتر) و کربنات­ها کمتر از 88 گرم بر لیتر باشد. آنچه مهم است این است که حتی اگر اعداد شما پس از آنالیز دوباره به محدوده بازگردند، ضخامت روی ورقه هول سل شما می­تواند مشکلات بالقوه را نشان دهد. وقتی یک ورق را با شدت جریان 2 آمپر 30 دقیقه آبکاری می کنید، ضخامت شما باید حدود 0.5 میل برای 80 ASF و 0.25 میل برای 4 ASF با شد. هر چیزی  کمتر از آن می تواند نشان دهنده عدم تعادل بالقوه براق کننده بوده و باید برطرف شود.

مهم است که بدانید چگونه غلظت‌های مختلف فلز روی و غلظت‌های روشن کننده می‌توانند بر کارایی تأثیر بگذارند. ارتباط مستقیمی بین مقدار براق­ کننده در محلول آبکاری روی و کارایی کلی محلول وجود دارد. برای دستیابی به حداکثر کارایی، توصیه­ های تامین کنندگان مواد شیمیایی خود را برای مقدار مناسب براق کننده بر حسب حجم وان مورد توجه قرار دهید. هنگامی که براق کننده را افزایش می­دهید، در حالی که ممکن است در برخی موارد به براقیت و در موارد دیگر به توزیع کمک کند اما راه حل شما را نیز کند می­کند. این به این دلیل است که با افزایش روشن­کننده، تداخل در نرخ رسوب آبکاری را نیز افزایش می دهید، که به نوبه خود بر راندمان تأثیر می­گذارد، به ویژه در مناطق با چگالی جریان بالا هر چه براق­کننده بیشتر باشد، راندمان کمتر است. بنابراین، هنگامی که اور­دز براق­کننده وجود دارد، می توانید سرعت آبکاری کندتر را در نواحی با چگالی جریان بالا (و حتی در کم) مشاهده کنید. زمانی که مقدار زیادی براق­کننده وجود داشته باشد، مشاهده سطح کارآیی کمتر از 50 درصد معمول است.

مدیریت صحیح حمام روی قلیایی همچنین مستلزم درک اثرات فلز روی بر کارایی محلول است. هرچه فلز روی بیشتر باشد، کارایی بالاتری دارد.یکی از راه‌هایی که می‌توانید از اوردز  جزئی براق‌کننده خلاص شوید، افزایش فلز روی برای غلبه بر مقادیر بالای براق‌کننده در محلول است. با این حال، مقدار بازدهی محدودی در این افزایش در فلز وجود دارد، بنابراین توجه داشته باشید که هر چیزی بالاتر از 15 گرم بر لیتر، باعث افزایش بسیار کم در کارایی می شود. هنگامی که دقیقاً روی 15 گرم بر لیتر باشد، جایی است که بالاترین میزان کارایی و سرعت آبکاری را با بهترین افزایش در استفاده از براق کننده خواهید یافت. هر زمان که غلظت فلز روی کم باشد (حدود 7 گرم بر لیتر)، کارایی شما بسیار پایین خواهد بود. محدوده ایده آل شما بین 11 تا 15 گرم بر لیتر در فلز روی برای حداکثر کارایی است.

این یک باور بسیار رایج است که اگر مقدار کمی براق­کننده به وان اضافه شود پوشش براق تر و یکنواخت تری خواهیم داشت، در صورتی که اینگونه نیست. اگر تشخیص دادید که اوردز براق دارید، سریع ترین راه برای رفع مشکل، اضافه کردن 1% هیپوکلریت سدیم درجه صنعتی است. پس از اصلاح با هیپوکلریت و فیلتراسیون خوب، باید شاهد بازگشت محلول خود به رنگ شفاف خوب و نتایج بهتر آبکاری باشید. شما می خواهید با تامین کننده خود برای آنالیز محلول صحبت نموده و تعیین کنید که آیا به مقدار کمی تقویت کننده اختصاصی نیاز دارید یا خیر و مطمئن شوید که تمام اوردز براقی را به طور کامل از محلول حذف کرده­اید؟

تزریق هایی بر اساس آمپر ساعت خودکار، ابزار مهمی برای کمک به حفظ مواد افزودنی مناسب، حذف محصول هدر رفته و کنترل حمام شما هستند. مطمئن شوید که نرخ جریان پمپ های تغذیه را به طور منظم بررسی نموده و اطمینان حاصل کنید که آمپر ساعت ها به درستی کار می­کنند تا هرگونه مشکل به حداقل برسد.

هنگامی که به علت اصلی مشکل خود رسیدید و همه چیز به روال خود برگشت، مطمئن شوید که برنامه منظمی برای آنالیز هفتگی حمام خود داشته و پارامترهای عملیاتی در محدوده بهینه قرار دارند، به طور معمول تست هول سل را انجام دهید، ظاهر و ضخامت را بررسی کنید و اگر ضخامت از محدوده هدف خارج شد، اقدامات لازم را انجام دهید. خواه تنظیم غلظت فلز روی، تصفیه با هیپوکلریت، فیلتراسیون یا رسیدگی به سطوح کربنات باشد.

حذف حاشیه خطا با پمپ‌های تغذیه خودکار و توجه دقیق به نظارت و کنترل کلی فرآیند باید به کاهش هزینه‌های شما، صرفه‌جویی در زمان و کاهش دفعات کمک کند. علاوه بر این، به تامین کننده مورد اعتماد شیمی خود تکیه کنید، زیرا آنها باید بیش از حد مایل باشند که برای آموزش اپراتورهای شما در مورد خواص هر افزودنی در محلول و نحوه کار آنها با یکدیگر برای حداکثر کارایی وقت بگذارند.

منبع:

  1. Chad Murphy “Troubleshooting Alkaline Zinc” Products Finishing Mag, pp, February 2023.

لینک دانلود مقاله :

https://nikabchemie.com/wp-content/uploads/2023/09/عیب-یابی-روی-قلیایی.pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare
Shopping cart close